امروز : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 هجری شمسی , 27 شوال 1445 هجری قمری , 7 می 2024 میلادی
**** شعار جهانی بهتر : بندگی خدا ، شاد کردن انسانها ، احترام به طبیعت ****
 
* * * قابل توجه بینندگان عزیز سایت جهانی بهتر : قسمت نظرات سایت راه اندازی شد . مدیریت سایت منتظر نظرات شما در پایان هر مطلب می باشد . ممنون * * * با دنبال کردن مطالب و معرفی سایت به دیگران انگیزه ما را در بهتر کردن امکانات سایت تقویت کنید * * *
 

مدیریت سایت

  previous  
 

دکتر محمد رضا امینیان

 
 

Dr.Aminian@jahanibehtar.com

 

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز63
mod_vvisit_counterدیروز523
mod_vvisit_counterاین ماه2572
mod_vvisit_counterکل بازدید1580235

آی پی شما : 3.145.93.221

مطالب

 

لزوم تخریب جاده ها مشاهده در قالب PDF چاپ

در طی یک ماه یعنی از روزهای پایانی اسفند 1393 تا روزهای پایانی فروردین 1394 که اکثر ما با ماشین های پر شده از بنزین یارانه ای ارزان مشغول ماشین سواری در جاده های دور و نزدیک بودیم، اتفاقات ناگوار زیادی افتاد که همه آن ها در جای خود احتیاج به تفکر و تدبر دارد. یکی از این اتفاقات به شدت ناراحت کننده مرگ شش قلاده پلنگ بود که سه قلاده از آن ها بر اثر برخورد با خودرو عبوری و دو قلاده بر اثر استفاده از سموم تله گذاری شده توسط دامداران ناآگاه و یک قلاده بر اثر ضربات چوب و چاقوی مردم محلی کشته شده بودند. قبلا در باره اینگونه موارد در مطالب متعددی در همین سایت راه حل هایی را ذکر کرده ام، اتفاقا در خبرهای منتشر شده در این روزها از قول یکی از بزرگترین متخصصان دانشگاهی دامپزشک نیز به همان راه حل ها اشاره شده است که در اینجا مجددا و به اختصار همان ها را واضح تر و اجرائی تر بیان می کنم:

1-     جاده های کشور مخصوصا آن قسمت هایی که از مناطق حفاظت شده عبور می کند و حتی قسمت هایی که از جنگل های بکر، کوهستان های مرتفع، بیابان ها و کویرهای دست نخورده می گذرد، باید تا حد ممکن تخریب و بستر آن ها به عرصه های طبیعی خود باز گردانده شود

2-     در موارد بسیار ضروری و در فاصله های کوتاه، اگر جاده ای لازم بود که باقی بماند، باید با عرض حداقل و با محدودیت سرعت حداکثر 60 کیلومتر در ساعت و فقط قابل عبور در روز و ممنوعیت صد درصد عبور و مرور در شب و نیز ممنوعیت عبور خودروهای دودزا و صدادار و نصب فنس های استاندارد در دو طرف جاده همراه با علایم شفاف هشدار دهنده از جمله تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، میتوان جاده را حفظ و تحت کنترل شدید قابل استفاده اعلام کرد.

3-     در موارد ضرورت صد در صدی برای فاصله های طولانی که به ندرت چنین حالتی پیش می آید، در جاده سازی علاوه بر رعایت موارد بند 2 باید این دقت نیز اعمال شود که در فواصل مشخص کارشناسی شده، رو گذرها و زیر گذرهای زیادی که پوشیده از بافت طبیعی منطقه باشد تعبیه شود تا یکپارچگی طبیعت حفظ و گسستگی ایجاد نشود. مجددا تاکید می کنم که رعایت موارد بند 2 نیز باید در این مورد به شدت الزامی بوده و کنترل شود.

4-     دامداران و بومیان منطقه باید از نگهداری دام به صورت باز و سنتی خارج و با آموزش های لازم به دامداری سنتی کنترل شده و نیمه صنعتی سوق داده شوند. از طرفی باید با کاهش مصرف گوشت قرمز، نیاز به گوشت قرمز در کشور کاهش یابد. رساندن مصرف گوشت قرمز توسط شهروندان به یک سوم مصرف فعلی آن، اگر عادلانه توزیع و مصرف شود نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه برای سلامتی آحاد جامعه مفید نیز هست. آیا چوب پرمصرفی و ناعادلانه بودن مصرف ما انسان های مثلا صاحب عقل را باید طبیعت و اجزاء آن از جمله پلنگ های بی گناه بخورند؟

5-     تله گذاری و مسموم سازی باید یک جنایت محسوب و با عوامل آن برخورد شدید جنائی صورت گیرد. در این زمینه نقش آموزش های مداوم مردم این مناطق بسیار مهم و اساسی است.


نوشته شده توسط دکتر محمد رضا امینیان جمعه, 04 اردیبهشت 1394 ساعت 09:18

نظرات 

 
نویسنده نظر : آرش ------ عنوان نظر : طبیعت
جمعه 04 اردیبهشت 1394 ، ساعت 11:11
بسیار آموزنده و نیز متاثرکننده بود، معلوم نیست که با خودمون و طبیعت چی کار داریم میکنیم ؟ هرچی فکر میکنم حتی در یک مورد عاقلانه رفتار نکرده ایم ، خود مون و طبیعت روکه جزئی از اون هستیم بسوی مرگ سوق میدیم ، سگ کشی های اخیر (باتزریق اسید و ..) نیز که وحشیانه ترین عمل انسانیه ، مردم آزاد و آگاه چطوری با این مسائل برخورد میکنن و ماچه کار میکنیم ، همه چوب ندانم کاری های مارو میخورن و ما به روی خودمون هم نمیاریم
 

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به مدیریت سایت جهانی بهتر می باشد .

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .