امروز : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 هجری شمسی , 27 شوال 1445 هجری قمری , 7 می 2024 میلادی
**** شعار جهانی بهتر : بندگی خدا ، شاد کردن انسانها ، احترام به طبیعت ****
 
* * * قابل توجه بینندگان عزیز سایت جهانی بهتر : قسمت نظرات سایت راه اندازی شد . مدیریت سایت منتظر نظرات شما در پایان هر مطلب می باشد . ممنون * * * با دنبال کردن مطالب و معرفی سایت به دیگران انگیزه ما را در بهتر کردن امکانات سایت تقویت کنید * * *
 

مدیریت سایت

  previous  
 

دکتر محمد رضا امینیان

 
 

Dr.Aminian@jahanibehtar.com

 

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز102
mod_vvisit_counterدیروز345
mod_vvisit_counterاین ماه2956
mod_vvisit_counterکل بازدید1580619

آی پی شما : 3.137.161.222

مطالب

 

نتیجه درمان محوری مشاهده در قالب PDF چاپ

در تاریخ 5 دی ماه سال 1393 مطلبی در همین سایت نوشتم تحت عنوان "طرح تحول درمان" و در آن توضیح دادم که نام مناسب طرح در حال اجراء وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نام طرح تحول نظام سلامت، طرح تحول درمان باید باشد، چرا که آن چه که انجام شده و قرار است که بشود، عمدتا در حوزه درمان است. در همان مطلب به درستی اشاره کردم که قسمت افزایش قیمت خدمات پزشکی در این طرح درست نبوده و بزودی باعث مشکلات زیادی خواهد شد هرچند که در کوتاه مدت رضایت پزشکان و بیماران را به دنبال داشته باشد.

در چند روز گذشته یک اتفاق در خمینی شهر، توجه تمام شبکه های اجتماعی و حتی فضای حقیقی اجتماع را به خود جلب کرده است. بخیه انجام شده بر روی یک بریدگی در صورت یک کودک به دلیل عدم پرداخت هزینه، کشیده شده و این موضوع مورد اعتراض و انتقاد خانواده بیمار و همه کسانی که مطلع شده اند، قرار گرفته است. وقتی با دقت به عمق ماجرا نگاه می کنیم به وقوع پیوستن پیش بینی موجود در مطلب قبلی را به وضوح می توان دید. قیمت خدمات پزشکی در سال قبل به حدود سه برابر افزایش یافت و هزینه انجام شده با اعتباری که دولت در اختیار وزارت بهداشت قرار داده بود پرداخت گردید. در این میان سازمان های بیمه ای که سرانه دریافتی شان طبق معمول با افزایش حدود 20 درصدی سالانه افزایش یافته بود فقط توانستند کمی بیشتر از یک سوم هزینه ها را پرداخت کنند. در سال جاری کمک استثنائی دولت بسیار کم شد و میبایستی کل هزینه های سه برابر شده توسط بیمه ای پرداخت شود که درآمدش فقط 20 درصد افزایش یافته است و این شدنی نیست و پرداخت بیمه ها با تاخیر ده ماهه و پرداخت بیمارستان ها به پرسنل و مخصوصا پزشکان نیز با همین مقدار تاخیر روبرو شده است.

در این شرایط است که انگیزه ها و انتظارات به غلط افزایش یافته سرکوب شده و پرسنل فکر می کنند که عامل عدم دریافتی ماهانه شان عدم پرداخت توسط بیماران است و لذا باید به هر شکلی که شده از بیماران کل هزینه را دریافت کرد. اینکار پرسنل در مورد اکثر بیماران انجام می شود و چون خیلی از بیماران با گلایه ظاهری و کوچک پول را پرداخت کرده و خارج می شوند فعلا مشکلی پیش نمی آید ولی یک بیمار مانند این بیمار خمینی شهری به دلایل متعدد پرداخت نمی کند و کار به آنجا میرسد که نباید برسد. مطمئنا اگر روال به سمت درست نرود و تعرفه ها به قیمت سابق و حداکثر با افزایشی برابر تورم بر نگردد و یا سرانه بیمه سه برابر نشود از اینگونه اتفاقات در آینده بیشتر خواهد شد و آبروی نظام سلامت بیشتر از این در معرض خطر قرار خواهد گرفت. تاکید چندین باره من بر اینست که اگر بخواهیم مشکل بیماری مردم را حل کنیم باید قسمت اعظم بودجه بخش سلامت را در سالم نگه داشتن مردم هزینه نمائیم و هزینه درمان آن تعداد کمی که به هر دلیل بیمار می شوند آنقدر به بودجه ما فشار نخواهد آورد و در نتیجه میتوان هزینه های بستری را رایگان نموده و با بودجه موجود پوشش داد. در شرایط فعلی که متاسفانه سالم نگه داشتن مردم در اولویت نیست و در نتیجه بار بیماردهی جامعه بسیار بالا است، بالا بردن تعرفه های پزشکی جز تشدید مشکلات، نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت. خلاصه اینکه توجه افراطی به درمان و کنار گذاشتن حفظ سلامت مردم توسط سازمان های متولی سلامت نتیجه اش جز نارضایتی مردم، پزشکان و مسئولین امر نخواهد بود. پیشنهاد می کنم که یک بار دیگر مطالب همین سایت در خصوص حوزه سلامت با دقت بیشتر خوانده شود.

نوشته شده توسط دکتر محمد رضا امینیان جمعه, 20 آذر 1394 ساعت 10:36

نظرات 

 
نویسنده نظر : مهر ------ عنوان نظر : نامگذاری طرح
جمعه 20 آذر 1394 ، ساعت 21:53
در بیمارستانها طرح فوق به نام طرح تهوع درمان و سلامت نامگذاری شده چون اغلب باعث کسب درآمد بیشتر و بیمارزایی و .... شده است و نه در درمان و نه در سلامت نقشی داشته است .
 
 
نویسنده نظر : باران ------ عنوان نظر : طرح سلامت
پنجشنبه 06 خرداد 1395 ، ساعت 23:57
مدتی ست که از اجرای طرح تحول نظام سلامت ! گذشته ، حال به کجا انجامید؟ فعلاً که بیمارستانهای مجری طرح به علت عدم بودجه کافی در خیلی از موارد بیمار بستری را ترخیص برخی از هزینه های بستری( دارو و تجهیزات ) را سرپایی محاسبه مینمایند و دوباره بیمار بستری می شود ، پایش های انجام شده از بیمارستانها متوقف شده ، هدفمندی یارانه ها در پرداخت داروهانیز متوقف شده ولی به راستی سوای از حفظ سلامت که هیچ نهادی به آن فکر نمیکند ، آیا سیستم درمان به درمان بیماران فکر میکند چگونه میشود وقتی زیر نظر مسئولین درمان فاضلاب های بیمارستانی بدون تصفیه و .. وارد رودخانه ها و طبیعت می شوند حرفی از درمان زد ؟ هزینه انجام شده جهت طرح درمان میتوانست به مصرف حفظ سلامت بیماران منتهی شود ، حداقل کار میتوانست بازسازی تصفیه خانه های بیمارستانها و یا در بیمارستانهای تازه ساخت در نظر گرفتن این موضوع پراهمیت باشد - به خواب زده را چگونه میتوان بیدار کرد؟ تمامی این موارد در همین مطلب در این سایت پیش بینی شده بود متاسفانه کجاست گوش شنوا؟
 

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به مدیریت سایت جهانی بهتر می باشد .

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .