امروز : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 هجری شمسی , 27 شوال 1445 هجری قمری , 7 می 2024 میلادی
**** شعار جهانی بهتر : بندگی خدا ، شاد کردن انسانها ، احترام به طبیعت ****
 
* * * قابل توجه بینندگان عزیز سایت جهانی بهتر : قسمت نظرات سایت راه اندازی شد . مدیریت سایت منتظر نظرات شما در پایان هر مطلب می باشد . ممنون * * * با دنبال کردن مطالب و معرفی سایت به دیگران انگیزه ما را در بهتر کردن امکانات سایت تقویت کنید * * *
 

مدیریت سایت

  previous  
 

دکتر محمد رضا امینیان

 
 

Dr.Aminian@jahanibehtar.com

 

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز76
mod_vvisit_counterدیروز345
mod_vvisit_counterاین ماه2930
mod_vvisit_counterکل بازدید1580593

آی پی شما : 18.223.160.61

مطالب

 

نیاز به سه کره زمین مشاهده در قالب PDF چاپ

مصاحبه معاون سازمان حفاظت از محیط زیست را بخوانید. این مصاحبه به تنهائی کافی است که انسان را از جا بپراند و او را متوجه کند که با خلقت و در نهایت با خودش چه می کند. مگر غیر از اینست که تمام اجزاء خلقت در رابطه تنگاتنگ با یکدیگر هستند و هر خللی به هر قسمت از طبیعت، حتما سایر قسمت ها را تحت تاثیر قرار می دهد، پس چرا انتظار داریم که سه برابر تخریب کنیم و یک برابر بسازیم و باز هم راحت و شاد و با آرامش زندگی کنیم. زندگی همراه با آسایش ما در گرو آسایش همه اجزاء طبیعت است و وقتی که سایر اجزاء اینگونه توسط ما در ناآرامی بسر می برند، آرامش برای ما وجود نخواهد داشت.

مصاحبه این معاون با عنوانی که برای آن انتخاب شده است به شرح زیر است:

"۳ کره زمین برای مصارف کنونی کشور نیاز داریم

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۸

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: برای تامین منابع طبیعی به اندازه‌ای که ما در کشور مصرف می‌کنیم، به سه کره زمین نیاز داریم، اما باید با آموزش تغییر رفتار ایجاد کنیم.
به گزارش مهر، مهناز مظاهری در کنفرانس ملی حفاظت محیط زیست گفت: ما پنجمین کشور بهره مند از نظر تنوع زیستی هستیم، ۸ هزار گونه گیاهی داریم، ۱۷۲۷ گونه گیاهی انحصاری در کشور داریم، ۲۵۰ تالاب داریم که ۳۵ تالاب آن ذیل ۲۴ عنوان بین المللی ثبت شده است، ۱۱۳۵ گونه مهره‌دار وحشی، ۲۵ تا ۳۰ هزار گونه بی‌مهره و پرندگانی معادل تمام گونه های موجود در قاره اروپا و آخرین بازمانده از جنگل های هیرکانی در کشور را داریم.
وی با طرح این پرسش که خداوند به این سرزمین این همه نعمت داده، اما ما با این نعمت ها چه کرده ایم، گفت: اصل پنجاهم قانون اساسی به زیبایی همه ما را در برابر محیط زیست موظف کرده و وظیفه فرهنگی، اجتماعی و قانونی به ما داده شده است. با وجود این شاخص سرانه مصرف منابع طبیعی ما 2/4 هکتار در سال و میزان تولید سرزمین ما 0/8 هکتار است، یعنی ما برای مصارفمان در کشور نزدیک به ۳ کره زمین نیاز داریم، اما در کشوری مثل هندوستان که دینشان از نظر ما تنها یک آیین به شمار می رود، تنها 0/6 کره زمین را استفاده می کند.
وی ادامه داد: ما یک میلیون درخت بلوط را از دست داده ایم. از ۲۲ مورد نشت مواد نفتی در خلیج فارس، ۲۱ مورد از ایران بوده است. ۶ درصد گونه های حیات وحش ما در معرض تهدید است. رفع همه اینها و بسیاری مشکلات دیگر را از سازمان محیط زیست انتظار داریم.
معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه همه ما دکتری هستیم که می دانیم بیماری چیست، اما نسخه نداریم، گفت: ردپای اکولوژیک مان را می دانیم اما به راستی رد دست اکولوژیک ما چه اندازه است؟ کمی جستجو کنیم تا ببینیم در دنیا چقدر دست به دست هم داده و به رد دست اهمیت می دهند. در دبستان به ما گفته اند دست در دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد، اما ما کجا چنین کردیم؟
مظاهری تاکید کرد: باید در اثر آموزش، تغییر رفتار ایجاد کنیم و اینجا است که محیط زیست می تواند نقش موثر داشته باشد. سند چشم انداز از ما محیط زیست مطلوب می خواهد، اما مگر می توان بدون رد دست محیط زیست مطلوب داشت؟ یا مگر بدون پژوهش ممکن است؟
وی که در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی سخن می گفت، تصریح کرد: مگر نه اینکه پژوهش باید از همین دانشگاه ها صورت بگیرد؟ جا دارد تشکر ویژه ای کنم از آموزش و پرورش که برای اولین بار در کشور کار و فن آوری در چهارم دبستان را به محیط زیست اختصاص داده و باز برای اولین بار در کشور کتابی را تحت عنوان «انسان و محیط زیست» به تصویب رسانده اند.
معاون سازمان محیط زیست اضافه کرد: بسیاری از همکاران من می پرسند این توسعه پایدار که بر آن تاکید می کنیم، یعنی چه؟ این یعنی اینکه ما در بحث آموزش های همگانی باید بیشتر فعالیت کنیم. در حوزه آموزش های همگانی ۱۵ مخاطب مهم را از خبرنگاران تا قضات شناسایی کرده ایم. قرار است کاغذ پایان نامه های دانشجویان دو رو باشد؛ زیرا برای هر ورق کاغذ ۱۰ لیتر آب مصرف می کنیم.
مظاهری اعلام کرد: در حوزه مشارکت های مردمی ما در سال ۹۲ تنها ۲۳۲ سازمان مردم نهاد در کشور داشتیم که این تعداد امروز به ۷۶۰ سازمان مردم نهاد رسیده است."

در اینجا از همه خوانندگان این مصاحبه خواهش می کنم مطالب همین سایت را یک بار مرور کنند. در مطالب مختلف راه حل ها را گفته ام، اینکه باید تعداد زیادی از جاده ها تخریب و یا حداقل، ضوابط سخت گیرانه ای برای استفاده از آن ها مقرر شود، اینکه یاد بگیریم که زباله تولید نکنیم، اینکه صنایع قدیمی را حتی به قیمت سخت شدن زندگی ها از رده خارج کرده و با صنایع جدید آن هم در حداقل نیازها جایگزین کنیم، اینکه اولویت اصلی و شاید تنها وظیفه حکومت را آموزش و سلامت بدانیم و حکومت را از سایر عرصه ها خارج کنیم و خیلی موارد و مسائل دیگر، که نتیجه آن این می شود که رد پای ما از طبیعت برداشته شده و از طبیعت خواری بی در و پیکر دست بر میداریم و در این صورت حتی بدون نیاز به رد دست، طبیعت خودش را ترمیم کرده و به آرامش خواهد رسید و در آن صورت است که می تواند به آرامش ما کمک کند.

نوشته شده توسط دکتر محمد رضا امینیان جمعه, 03 اردیبهشت 1395 ساعت 10:55

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به مدیریت سایت جهانی بهتر می باشد .

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .