امروز : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 هجری شمسی , 28 شوال 1445 هجری قمری , 8 می 2024 میلادی
**** شعار جهانی بهتر : بندگی خدا ، شاد کردن انسانها ، احترام به طبیعت ****
 
* * * قابل توجه بینندگان عزیز سایت جهانی بهتر : قسمت نظرات سایت راه اندازی شد . مدیریت سایت منتظر نظرات شما در پایان هر مطلب می باشد . ممنون * * * با دنبال کردن مطالب و معرفی سایت به دیگران انگیزه ما را در بهتر کردن امکانات سایت تقویت کنید * * *
 

مدیریت سایت

  previous  
 

دکتر محمد رضا امینیان

 
 

Dr.Aminian@jahanibehtar.com

 

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز201
mod_vvisit_counterدیروز345
mod_vvisit_counterاین ماه3055
mod_vvisit_counterکل بازدید1580718

آی پی شما : 18.224.95.38

مطالب

 

عوارض طرح تحول مشاهده در قالب PDF چاپ

در اوایل اجراء طرح تحول سلامت که اینجانب نام آن را طرح تحول درمان گذاشتم، در مطلبی با همین عنوان نوشتم، به دلیل افزایش تعرفه خدمات درمانی در این طرح قبل از اصلاح و افزایش مشابه سرانه سلامت، مطمئنا این طرح با مشکل مواجه می شود. البته در همان مطلب از مزایای این طرح نیز نام بردم و به خاطر همان مزایا از دست اندرکاران تشکر کردم.

اکنون پس از گذشت سه سال و البته خیلی زودتر از این، افزایش تعرفه های خدمات درمانی بدون افزایش سرانه، کار دست این طرح داده و دولت را مجبور به ارائه لایحه فروش اوراق قرضه به مجلس کرده است و این یعنی دقیقا درست بودن پیش بینی امثال اینجانب. نمیدانم چرا ارائه دهندگان این طرح به این نکته بسیار ساده ولی مهم توجه نداشتند که افزایش قیمت خرید یک خدمت باید منبع تامین مالی ثابت و محکم داشته باشد وگرنه هم هزینه خدمات و هم هزینه اثر القائی ارزان سازی آن ها با پرداخت از جیب دولت، آنقدر بالا می رود که دولت را مجبور به استقراض خواهد کرد.

هرچند موضوع کاملا واضح و بدیهی است ولی با ذکر یک مثال میتوان آنرا روشن تر کرد. اطاقی را در یک منطقه با پشه زیاد در نظر بگیرید، پنجره این اطاق توری ندارد و برای کشتن هر پشه A ریال پرداخت می شود و همین هزینه، صندوق پرداخت را خالی کرده است. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ عقل سلیم می گوید حتما اولین کار، نصب توری بر پنجره است و پس از این کار شاید بتوان هزینه کشتن را کمی بیشتر کرد. حال اگر ما بدون نصب توری هزینه را سه برابر کنیم چه می شود؟ خوب معلوم است، سه برابر زودتر صندوق خالی می شود و مجبور به استقراض می شویم. در همان مطلب نوشتم که قبل از افزایش قیمت خدمات درمانی باید پزشک خانواده را منطبق با تعریف درست و کامل آن مستقر کنیم تا بیماردهی جامعه با اقدامات پیشگیرانه کاهش یابد ( مشابه کاری که توری در مورد جلوگیری از ورود پشه می کند). در این شرایط که بیماردهی به حداقل رسید و استاندارد شد میتوان با نگاه به وضعیت صندوق، قیمت خدمات یعنی همان تعرفه را افزایش داد. در این شرایط اثر القائی نیز نخواهیم داشت زیرا پزشک خانواده جلوی این اتفاق را می گیرد.

در اینجا ضمن دعوت جهت مطالعه مطالب همین سایت در این زمینه و نیز مطالب سایت های دیگر، توجه شما را به برخی از علائم و عوارض طرح تحول سلامت اجراء شده، برگرفته شده از مکتوب یکی از ارگان های دانشجوئی جلب می کنم:

"استقراض ۸ هزار میلیارد تومانی دولت از مردم با انتشار اوراق قرضه ی شبه ربوی، استقراض سازمان تامین اجتماعی از منابع بانک رفاه کارگران، افزایش فشار سهم سلامت در سبد هزینه‌های خانوار، افزایش تورم حوزه‌ی سلامت و ایجاد بیشترین تورم بخشی نسبت به سایر بخش ها، ادامه دریافت زیرمیزی در بین بخشی از پزشکان علی رغم افزایش ۱۸۷ درصدی تعرفه های پزشکی در گام سوم طرح تحول، رواج پرداخت‌های نجومی به قشر نازک پزشکان متخصص، عمیق‌تر شدن شکاف درآمدی بین پزشکان متخصص و سایر کارکنان نظام سلامت، اعتراضات گسترده ی اجتماعی به تبعیض و بی‌عدالتی در پرداخت‌ها و توقف اجرای طرح پزشکان مقیم پس از صرف منابع بسیار و ..."

نوشته شده توسط دکتر محمد رضا امینیان جمعه, 07 آبان 1395 ساعت 09:59

نظرات 

 
نویسنده نظر : مهو ------ عنوان نظر : چه باید گفت ؟
دوشنبه 17 آبان 1395 ، ساعت 19:18
در اکثر کشورهای دنیا برای پنجره اتاقهایشان توری نصب کرده اند, چون.چاپلوسی و شعار و,,,, معنا ندارد و برای حل مسائل, صورت مسئله را پاک نمیکنند, و بفکر سلامت مردم هستند برای همین پشه یی هم وجود,نداره که برای کشتن ش هزینه صرف کنن و از قبل ان جیب عده یی هم پر پول شود
 

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به مدیریت سایت جهانی بهتر می باشد .

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .