امروز : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 هجری شمسی , 27 شوال 1445 هجری قمری , 7 می 2024 میلادی
**** شعار جهانی بهتر : بندگی خدا ، شاد کردن انسانها ، احترام به طبیعت ****
 
* * * قابل توجه بینندگان عزیز سایت جهانی بهتر : قسمت نظرات سایت راه اندازی شد . مدیریت سایت منتظر نظرات شما در پایان هر مطلب می باشد . ممنون * * * با دنبال کردن مطالب و معرفی سایت به دیگران انگیزه ما را در بهتر کردن امکانات سایت تقویت کنید * * *
 

مدیریت سایت

  previous  
 

دکتر محمد رضا امینیان

 
 

Dr.Aminian@jahanibehtar.com

 

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز170
mod_vvisit_counterدیروز345
mod_vvisit_counterاین ماه3024
mod_vvisit_counterکل بازدید1580687

آی پی شما : 3.133.144.197

مطالب

 

آثار تکریم طبیعت (تکرار) مشاهده در قالب PDF چاپ

در تاریخ دوم اسفند سال 1390 مطلبی تحت عنوان "درسی از طبیعت" نوشتم و آن موضوع را در تاریخ سیزدهم مرداد سال 1391 در مطلبی تحت عنوان "استفاده درست از طبیعت" کمی باز کردم. این دو مطلب با مطالب متعددی که مربوط به بحث تکریم طبیعت و ارتباط آن با رفاه انسان می شود ارتباط محکمی دارد و باید مرتبا خوانده شده و مورد توجه جدی و لحظه به لحظه همه ما باشد، چرا که بدون مطالعه در اجزاء خلقت و نحوه عملکرد آنها و مهمتر از همه رعایت قوانین مترتب بر این اجزاء و احترام به آنها نمیتوان به آرامش رسید. در این جا آن دو مطلب را به صورت پشت سر هم با دو رنگ متفاوت می آورم تا یک بار دیگر و با دقت بیشتر مطالعه بفرمایید:

امروزه بر همه دانشمندان و هنرمندان رشته های مختلف علم و هنر ثابت شده است که نظم و انسجام موجود در جهان، فراتر از تصور انسان است.ارتباط اجزاء عالم و تنیدگی آنها در هم آنقدر بالا، زیاد و دقیق است که در یک نگاه عمیق، همه خلقت یک واحد انفکاک ناپذیر به نظر میرسد.

از طرف دیگر با کمی تأمل و تعمق میتوان دریافت که تمام عالم خلقت برای آرامش انسان و در جهت افزایش رفاه و راحتی او خلق شده است. یعنی آنچه که در جهان وجود دارد، به همین شکل و کیفیت، با این دستورالعمل کار میکند که "آرامش و رفاه انسان را تأمین کن" و ادامه میدهد که "انسان میتواند خدا گونه بشود". با توجه به این واقعیت،همه حرکات و سکنات موجود در عالم، میتواند درس زندگی باشد و از این درسهای بیکران میتوان برای رسیدن به آرامش استفاده کرد.

در اینجا میخواهم به یک درس مهم که میتوان از طبیعت آموخت اشاره کنم و آن اینست که، هر کدام از اجزاء طبیعت با صدای رسا به انسان میگوید که چه کاری خوب است و چه کاری بد است، یا اینکه این کار تو را به آرامش میرساند و آن کار آرامش را از تو میگیرد. مثلا دقت در آنچه که عقاب میخورد و یا از آن متنفر است و یا آن کارهایی که انجام میدهد و یا اعمالی که از آن دوری میکند، به انسان این درس را میدهد که اگر میخواهی چشمان تیزبین و قوی داشته باشی در خوراک و اعمال من مطالعه و تفکر کن، زیرا من تیزبین ترین و قویترین چشمها را دارم. یا اینکه پلنگ به انسان درس میدهد که اگر میخواهی عضلات و مفاصل قوی داشته باشی به خوراک و اعمال من نیک نظر کن، چرا که من واجد قویترین و چابکترین مفاصل و سیستم اسکلتی هستم.

در جهت عکس نیز میتوان از طبیعت درسهای بزرگی گرفت، مثلا اگر نمیخواهی سست و ضربه پذیر باشی به خوراک و اعمال حلزون با دقت بنگر واز این موارد پرهیز کن و در صورت عدم امکان حداقل برای خودت به فکر محافظ مطمئنی باش.

در این زمینه مطالب بسیاری وجود دارد و درسهای زیادی قابل اکتساب است که در فرصت مناسب به آن خواهم پرداخت.

واقعا شگفت انگیز است چرا که دستورالعمل یک زندگی همراه با سلامت و آرامش بطور کامل وحتی بیشتر از نیاز انسان در اجزاء عالم قرار داده شده است و انسان میتواند با کمی تفکر و مطالعه در اطراف خود به این دستورالعمل دست یابد و فراروی خود قرار بدهد و به خالق خود احسنت گفته و شکر سزاوار او را بجا آورد.

در مقاله "درسی از طبیعت" به این نکته اشاره کردم که اگر در مورد آنچه که حیوانات انجام می دهند و یا از انجام آن خودداری می کنند، و نیز آنچه که می خورند و یا از خوردن آن پرهیز می کنند و ... تحقیق و بررسی علمی انجام شود، به نظر میرسد که بتوان رابطه ای بین خصوصیات بارز یک موجود زنده با آن خودداری ها و پرهیزها پیدا کرد و برای رفاه انسان و نیز درمان بعضی از بیماری ها استفاده نمود.

برای اینکه بتوانیم چنین استفاده ای از حیوانات انجام بدهیم باید اول خصوصیتی که می خواهیم در انسان ایجاد کرده و یا از بین ببریم را مشخص نمائیم وسپس حیوانی که آن خصوصیت را دارد یا اصلا ندارد را یافته و بر اساس نوع عمل آن حیوان، دستورالعملی که قابل انجام برای انسان باشد تنظیم و از این روش به نفع انسان استفاده کنیم.

در درمان بیماری ها نیز میتوان از مدل فوق استفاده کرد. البته در این خصوص تاکنون کارهائی انجام شده است و محققین توانسته اند مواد و داروهائی را از موجودات استخراج کرده و در درمان بیماری ها بکار ببرند. در این زمینه هنوز جای کار بسیاری وجود دارد، مثلا اگر ماده ای در یک حیوان وجود دارد که برای درمان یک بیماری بکار میرود، راه ساده که هم اکنون استفاده میشود اینست که آن ماده را از آن حیوان و یا فراورده هایش استخراج می کنند و به بیمار می دهند، ولی یک راه دیگر که کمتر مورد استفاده قرار گرفته نیز وجود دارد و آن اینست که با تحقیق میدانی مشخص کنند که آن حیوان به چه چیزی تمایل زیاد نشان می دهد و از چه چیزی به شدت دوری می کند و سپس با تنظیم دستورالعملی قابل انجام، همین موارد را در مورد بیمار اعمال نمایند و تاثیرش را مورد ارزیابی قرار دهند.

یکی از موجوداتی که در این زمینه بسیار مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم مخصوصا با روش دوم قابل بهره برداری است، زنبور عسل است که براساس تحقیقات از شهد، موم و حتی زهر آن می توان به عنوان داروهایی مفید و طبیعی استفاده کرد.عسل خام سرشار از ویتامین B   است و با داشتن خاصیت ضدباکتریایی در درمان سوختگی ها و زخم ها بکار می رود.
بررسی های اخیرمحققان کانادایی نشان می دهد مخلوطی از موم عسل و روغن زیتون التهاب و سایر ضایعات پوستی را برطرف می کند. خوردن گرده زنبور باعث افزایش انرژی می شود و برای تسکین کمردرد و درمان آلرژی های فصلی نیز قابل استفاده است.

زهر زنبور نیز دارای خاصیت ضد التهابی است و برای درمان آرتریت و سایر ناراحتی های مفصلی مورد استفاده قرار می گیرد. درمان با زهر زنبور به طور موفقیت آمیزی علایم ام اس مانند خستگی مفرط، مشکل دید و بی حسی را برطرف می کند. از نیش زنبور بصورت موضعی در درمان بیماری های سخت مانند ضایعات پوستی و مخصوصا دردهای مفصلی پسوریازیس استفاده موفقیت آمیز شده است. در غدد بزاقی زنبور ژلی تولید می شود سفید و شیری رنگ که برای برطرف کردن خستگی مزمن و افزایش اشتها مورد استفاده قرار می گیرد. این ژل کاهش دهنده کلسترول، تقویت کننده سیستم ایمنی، افزایش دهنده میزان انرژی و کاهش دهنده سردرد ناشی از یائسگی است و مانع بروز پوکی استخوان و باعث شفافیت پوست نیز می شود .پروپولیس که نوعی چسب تهیه شده از موم و شیره درخت است و برای به هم چسباندن و تعمیر لانه استفاده می شود، خاصیت آنتی اکسیدان دارد و بصورت پماد موضعی علایم اسپاسم در بیماران ام اس را تسکین می دهد.

نتیجه ای که میخواهم از ذکر مطالب فوق در مورد زنبور عسل بگیرم اینست که با بررسی وتحقیق در مورد روش استفاده زنبور عسل از طبیعت و چیزهائی که این موجود کوچک به آنها علاقه نشان می دهد و چیزهائی که به شدت از آن ها پرهیز می کند، می توان بدون دست بردن مستقیم در زندگی این حیوان و فراورده هایش راه درمان بیماری های فوق و سایر استفاده هایی که ذکر شد را پیدا کرده و به رفاه انسان ها و درمان بیماری هایشان کمک کرد. اگر چنین روشی در استفاده از حیوانات مورد قبول دانشمندان قرار بگیرد دیگر کمتر شاهد از بین بردن موجودات وزجر آنها برای افزایش رفاه انسان ها و درمان بیماری ها خواهیم بود. به امید آن روز


نوشته شده توسط دکتر محمد رضا امینیان جمعه, 17 آذر 1396 ساعت 11:25

نظرات 

 
نویسنده نظر : هیچکس ------ عنوان نظر : طبیعت
یکشنبه 03 دی 1396 ، ساعت 08:23
باسلام, میشه لطفا جواب بدید وقتی طبیعت رو بدین وضع فاجعه بار درآوردیم که حتی, گلها و خاک نیز مسموم هستند هنوز میتوان به اثربخشی مواردی, که فرمودید امیدوار بود, همه چی مسموم شده به هیچکس و هیچ موهبتی در طبیعت رحم نکردیم پس, ما و طبیعت ما بیماره و همه به درمان نیاز داریم
 

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به مدیریت سایت جهانی بهتر می باشد .

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .