امروز : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 هجری شمسی , 28 شوال 1445 هجری قمری , 8 می 2024 میلادی
**** شعار جهانی بهتر : بندگی خدا ، شاد کردن انسانها ، احترام به طبیعت ****
 
* * * قابل توجه بینندگان عزیز سایت جهانی بهتر : قسمت نظرات سایت راه اندازی شد . مدیریت سایت منتظر نظرات شما در پایان هر مطلب می باشد . ممنون * * * با دنبال کردن مطالب و معرفی سایت به دیگران انگیزه ما را در بهتر کردن امکانات سایت تقویت کنید * * *
 

مدیریت سایت

  previous  
 

دکتر محمد رضا امینیان

 
 

Dr.Aminian@jahanibehtar.com

 

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز192
mod_vvisit_counterدیروز345
mod_vvisit_counterاین ماه3046
mod_vvisit_counterکل بازدید1580709

آی پی شما : 18.224.95.38

مطالب

 

زمین لرزه مشاهده در قالب PDF چاپ

این روزها به دلیل زمین لرزه های متعددی که در نقاط مختلف کشورمان داشتیم و به نظر می رسد که زمین از دست ما عصبانی است چرا که شاید هیچموقع سابقه نداشته که در یک بازه زمانی کوتاه چندین زمین لرزه نسبتا قوی در ایران رخ داده باشد، بحث علل و عوامل بروز و افزایش زمین لرزه در میان عوام و دانشمندان جامعه زیاد شده است. اعتقاد من اینست که اگر نگوییم که زمین لرزه با رفتار ما با طبیعت ارتباط مستقیم دارد این را باید بپذیریم که رفتار غیرعقلانی ما با طبیعت در افزایش تعداد و افزایش شدت زمین لرزه نقش بسزائی دارد. مگر نه اینست که جابجائی گسل ها عامل اصلی ایجاد زمین لرزه در نظر گرفته می شود و به همین دلیل اساتید فن می گویند از ایجاد شهرها و شهرک ها در روی گسل ها خودداری نمائید، پس اگر ما با یک عمل غیر منطقی یک گسل غیرفعال را فعال کنیم و یا باعث تشدید فعالیت یک گسل نیمه فعال بشویم، نتیجه همان می شود که گفتم، یعنی رفتار ما با طبیعت باعث بروز زلزله شده است. اگر مطالب سایت را دنبال کرده باشید من همیشه توجه شما را به سه نکته مهم جلب می کنم که یکی از آن ها احترام به طبیعت و تکریم آنست به این معنی که در طبیعت تا آنجا می توان دستکاری کرد آن هم با رعایت احترام و توجه، که طبیعت بتواند تحمل کند و تخریب بیشتر از حد تحمل طبیعت بی احترامی محسوب شده و ضرر آن به همه ما برمی گردد.

در تاریخ های پنجم و هفتم اسفند 1390 دو مطلب در سایت نوشتم که به موضوع دخالت انسان در طبیعت مرتبط است و تا حدودی تکلیف ما را روشن می کند که چگونه با طبیعت زیبا و بی گناه خود برخورد کرده و می کنیم. مقایسه بین تولید و مصرف یک راه برای اینست که حدودا متوجه بشویم که آیا تخریبی که ایجاد می کنیم از حد تحمل طبیعت فراتر رفته یا خیر؟ البته باید تذکر بدهم که تولیدی ارزشمند است که با رعایت سه اصل اساسی خوداتکائی (بندگی خدا)، شادی انسان ها و تکریم طبیعت انجام شده باشد وگرنه تولید بدون رعایت سه اصل فوق تولید بدون توجیه عقلی محسوب می شود. مثلا تولید سوخت های فسیلی که امروزه با شدت و قدرت هر چه تمام تر از دل زمین کشیده می شود و در اختیار ما قرار می گیرد که هرچقدر دلمان می خواهد مصرف کنیم یک تولید قابل قبول تلقی نمی شود چرا که با تخریب و تخلیه لایه های عمیق زمین حتما صدمات زیادی به ما وارد خواهد آورد که یکی از این صدمات میتواند همین افزایش تعداد و افزایش شدت زمین لرزه ها به دلیل فعال کردن گسل های غیر فعال و یا تشدید فعالیت گسل های با فعالیت ضعیف باشد.

در اینجا توجه شما را به دو مطلب "تولید، مصرف" و "مقایسه مصرف" جلب می نمایم:

Top of Form

Bottom of Form

 

جمعیت جهان به هفت میلیارد نفر رسیده است، این در حالیست که به نظر میرسد جمعیت سایر گونه های جانوری و گیاهی نه تنها افزایش نیافته بلکه در خیلی از موارد کاهش هم داشته و برخی از انواع نیز منقرض شده اند.

دانشمندان اعتقاد دارند که زنجیره حیات بصورت شگفت انگیزی به یکدیگر وابسته است و هر اتفاقی در اکوسیستم طبیعی در هر نقطه از جهان، تاثیر خود را در آن نقطه و در سایر نقاط عالم خواهد گذاشت. این اتفاق اگر در جهت عملکرد سیستم باشد، همه از آن منتفع میشوند و اگر به ضرر سیستم باشد، همه به نسبت تقصیر یا قصوری که در آن دارند، تاوان خواهند پرداخت.

یکی از مفاهیمی که میتواند انسان را در جهت حفظ محیط اطرافش یاری کند و او را وادار نماید که کمترین تغییرات منفی را در اکوسیستمها اعمال نماید اینست که مراقب باشد بیشتر از آنچه مصرف میکند تولید کند و یا حداقل تولید و مصرفش برابر باشد.

تولید به معنی فراگیر شدن و عینی شدن آنچه که در ذهن فراوری شده، شامل تولید علم، تولید هنر، تولید فناوری و تولید کالا است. ذهن انسان به عنوان والاترین جایگاه اندیشه و تفکر، بطور دایم با تجزیه و تحلیل داده ها، فکر جدیدی را شکل میدهد و سپس سعی میکند این ایده نو را بصورت علم، هنر، فناوری و کالا، در اختیار دیگران قرار دهد.

اگر در فرایند تولید، سه اصل اساسی بندگی خدا، شاد کردن انسانها و احترام به طبیعت لحاظ بشود، تعادل طبیعی جهان حفظ شده و از اختلالات ضد آرامش جلوگیری خواهد شد، چرا که درچنین حالتی انسانها سعی میکنند با تولید و مصرف به اندازه، کفه تولید را از مصرف سنگین تر نمایند.

مثلا هنگامی که شخصی بخواهد جهت امرار معاش کارگاهی را راه اندازی نماید، در صورتیکه شادی دیگران و حفظ طبیعت برای او مهم باشد، یقینا کارگاهی را تاسیس میکند که سلامت انسان و حفظ محیط زیست را رعایت نماید و در نتیجه تولیدات چنین کارگاهی باعث آرامش و آسایش خواهد شد. این مفهوم در مورد کارگردانی که مشغول ساختن یک فیلم و کشاورزی که مشغول شخم زمین برای کشت است نیز کاملا صادق است.

در مقاله قبلی بیان کردم که در صورتیکه بخواهیم به آرامش درونی برسیم میبایستی با لحاظ سه خصوصیت پیش گفته، تولیداتمان از مصارفمان بیشتر باشد. حال میخواهم توجه شما را به جداول زیر که در سایت خبری تابناک آمده است، جلب نمایم. ملاحظه میفرمایید که ما ایرانیان در خیلی از موارد مصرف بی رویه داریم و این در حالی است که تولید کنندگان خوبی نیستیم و دلیل آن وارد کننده بودن ما در خیلی از این موارد است. امیدوارم با دیدن این مقایسه متوجه یکی از دلایل مهم وجود مشکلات زیاد جسمی ،روانی و اجتماعی در جامعه خودمان شده و در صدد جبران آن بشویم:

1-مصرف مواد غذايي: 

فرهنگ استفاده از مواد غذایی شاید در هیچ کجای دنیا به اندازه ایران ناسالم و غیر اقتصادی نباشد.

1- نان:

منطقه

سرانه مصرف ساليانه نان (واحد كيلوگرم)

نسبت

ايران

160

ايران 6 برابر میانگین جهانی

جهان

25

مردم ما پرمصرف ترين مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند و با سرانه 160 كيلوگرم بالاترين مصرف سرانه نان را در جهان دارا هستيم. لازم به توضيح است که کشور ما وارد کننده گندم میباشد.

2- تخم مرغ:

منطقه

سرانه مصرف تخم مرغ (واحد كيلوگرم)

نسبت

ايران

8 تا 9

ايران يك سوم میانگین جهانی

كشورهاي پيشرفته

24

3- شير:

منطقه

سرانه مصرف شير (واحد كيلوگرم)

نسبت

ايران

90

ايران يك سوم میانگین اروپا

اروپا

300

4- شكر:

منطقه

سرانه مصرف شكر (واحد كيلوگرم)

نسبت

ايران

30

ايران 6 برابر میانگین جهانی

جهان

5

5- سويا:

منطقه

سرانه مصرف سويا (واحد كيلوگرم)

نسبت

ايران

0.5

ايران يك بيستم میانگین جهانی

جهان

10

6- نوشابه:

منطقه

سرانه مصرف نوشابه (واحد ليتر)

نسبت

ايران

42

ايران چهار برابر میانگین جهانی

جهان

10

ايرانيان سالانه بيش از 2 ميليارد و 900 ميليون تومان نوشابه استفاده مي‌كنند. بنابراين از نظر سرانه مصرف نوشابه گازدار، رتبه اول جهان را داريم.

7- نمك:

منطقه

سرانه مصرف نمك در سال (واحد كيلوگرم)

نسبت

ايران

6

ايران 2 برابر میانگین جهانی

جهان

3

8- ميوه و سبزيجات:

منطقه

سرانه مصرف ساليانه ميوه و سبزي (واحد كيلوگرم)

نسبت

ايران

30

ايران يك چهارم میانگین جهاني

جهان

120

9- ماهي:

منطقه

سرانه مصرف ساليانه ماهي (واحد كيلوگرم)

نسبت

ايران

7

ايران حدود يك سوم میانگین جهانی

جهان

18

2-وضعيت مصرف دارو:

منطقه

ميانگين سرانه اقلام دارو در هر نسخه

نسبت

ايران

6 قلم

ايران سه برابر میانگین جهانی

جهان

2 قلم

3-فضاي سبز:

منطقه

 سرانه فضاي سبز (مترمربع )

نسبت

ايران

5

ايران يك سوم میانگین جهانی

جهان

15

4-انرژي:

1- برق:

منطقه

سرانه مصرف ساليانه (کيلووات)

نسبت

ايران

2500

ايران 3 برابر میانگین جهانی

جهان

800

2- آب:

منطقه

سرانه مصرف ماهانه (ليتر)

نسبت

ايران

300

ايران 2 برابر ميانگين جهانی

جهان

150

3- بنزين:

منطقه

سرانه مصرف روزانه (ليتر)

نسبت

ايران

0.9

ايران 6 برابر ميانگين جهاني

جهان

0.15

4- گاز:

منطقه

سرانه مصرف سالانه (مترمكعب)

نسبت

ايران

1700

ايران 3 برابر ميانگين جهاني

جهان

600

به طور متوسط ايران حدود 4 برابر ميانگين جهاني انواع انرژي را مصرف مي‌كند.

5-ساعات كار:

منطقه

سرانه ساعات كار سالانه

نسبت

ايران

2400

ايران 5/1 برابر ميانگين جهاني

جهان

1900

ساعات كار مفيد:

منطقه

سرانه ساعات كار سالانه

نسبت

ايران

300

ايران يك چهارم سرانه جهاني

جهان

1400

6-فضاي ورزشي:

منطقه

سرانه (متر مربع)

نسبت

ايران

61 سانتي متر مربع

ايران يك سوم ميانگين جهاني

جهان

2 متر مربع

7-مطالعه:

منطقه

سرانه زمان مطالعه روزانه (دقيقه)

نسبت

ايران

18

ايران يك چهارم ميانگين جهاني

جهان

70

8-زمان مكالمه با تلفن و تلفن همراه:

منطقه

سرانه زمان مكالمه روزانه (دقيقه)

نسبت

ايران

40

ايران 4 برابر ميانگين جهاني

جهان

10

بررسی این جداول نشان میدهد مردم ايران منابع ملي خود را به مقدار قابل ملاحظه­ اي تلف مي­كنند. اسراف در اين منابع به حدي است كه طبق آمار منتشر شده مصرف سرانه آب، انرژي، دارو، نان و ساير مواد غذائي و صرف وقت براي انجام يك كار معين در ايران چند برابر استانداردهاي جهاني است. 

نوشته شده توسط دکتر محمد رضا امینیان جمعه, 08 دی 1396 ساعت 18:48

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به مدیریت سایت جهانی بهتر می باشد .

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .