امروز : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 هجری شمسی , 27 شوال 1445 هجری قمری , 7 می 2024 میلادی
**** شعار جهانی بهتر : بندگی خدا ، شاد کردن انسانها ، احترام به طبیعت ****
 
* * * قابل توجه بینندگان عزیز سایت جهانی بهتر : قسمت نظرات سایت راه اندازی شد . مدیریت سایت منتظر نظرات شما در پایان هر مطلب می باشد . ممنون * * * با دنبال کردن مطالب و معرفی سایت به دیگران انگیزه ما را در بهتر کردن امکانات سایت تقویت کنید * * *
 

مدیریت سایت

  previous  
 

دکتر محمد رضا امینیان

 
 

Dr.Aminian@jahanibehtar.com

 

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز197
mod_vvisit_counterدیروز523
mod_vvisit_counterاین ماه2706
mod_vvisit_counterکل بازدید1580369

آی پی شما : 3.149.214.32

مطالب

 

کشتار حشرات مشاهده در قالب PDF چاپ

به نظر می رسد که متاسفانه هنوز هم اکثر مردم دنیا نمی دانند و یا اگر می دانند، باور نکرده اند که همه اجزاء خلقت برای ادامه موجود بودن، به یکدیگر بسیار وابسته هستند و اگر حتی یکی از هزاران و بلکه ملیون ها جزء طبیعت از بین برود وجود بقیه اجزاء در خطر نابودی حتمی، اگرچه شاید کمی کند، قرار می گیرد. مثلا با پیشرفت علم پزشکی برای همه ثابت شده است که بدن انسان برای ادامه حیات به عناصر متعددی مانند کلسیم، سدیم، منیزیم و ... احتیاج دارد و اگر روزی بیاید که مثلا فقط منیزیم در روی کره زمین نباشد، دیگر نه تنها انسان بلکه همه موجودات زنده و شاید حتی سایر عناصر، از بین می روند. این مثال کاملا واضح که فقط حذف یک عنصر را برای ادامه وجود سایر موجودات، تهدید جدی می داند را در کنار این بگذارید که مثلا یک موجود زنده مثل شیر یا آهو از بین برود و اگر کسی بیاید بگوید که حذف شیر یا آهو ربطی به ادامه حیات انسان ندارد، می توان گفت که چطور حذف یک عنصر ربط دارد بعد حذف یک موجود زنده ربط ندارد. شاید کسی بخواهد جدل کند که آن عنصر جزئی از وجود انسان است اگرچه به مقدار کم ولی آهو که جزئی از وجود انسان نیست، خوب ما هم می گوییم که خیلی از موجودات مثلا جاذبه زمین هم جزئی از وجود انسان نیست ولی اگر نباشد باعث نابودی نه تنها انسان بلکه تمام خلقت می شود و جزء بودن و جزء نبودن هردو مهم است و نبود هر قسمت از خلقت حذف تمام خلقت را سریع یا کند در پی دارد و حداقل میتوان به راحتی پذیرفت که کیفیت و یا کمیت ادامه حیات را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

در طول تاریخ به دلایل متعدد انقراض های زیادی صورت گرفته که در کتاب های مربوطه اثبات شده است. اکثر آن انقراض ها قبل از به وجود آمدن نوع انسان بوده و تاثیر آن در حیات انسان را به سختی می توان مورد بررسی قرار داد ولی در مورد انقراض هایی که بعد از به وجود آمدن انسان صورت گرفته می توان بررسی و تاثیر آن انقراض ها در کمیت و کیفیت حیات انسان را بیان نمود که کار دانشمندان و دانشگاهیان مربوطه است و شاید در این زمینه تحقیقاتی وجود داشته باشد که بنده بی اطلاع هستم.

اخیرا مطالعه ای توسط کارشناسان محیط زیست صورت گرفته که در خبرهای روزهای جدید در سایت های خبری از جمله تابناک خواندم تحت عنوان کاهش حشرات و خطر ویرانی محیط زیست.

متن خبر آن به شرح زیر است:

کاهش حشرات و خطر ویرانی طبیعت

گروهی از کارشناسان محیط زیست در مطالعه‌ای تازه هشدار دادند که کاهش تعداد حشرات، خطر از بین رفتن طبیعت را به همراه دارد. به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد جمعیت قابل توجهی از حشرات جهان در مسیر انقراض قرار گرفته‌اند که این امر می‌تواند خطر فروپاشی اکوسیستم‌های طبیعت را به دنبال داشته باشد. بر اساس این مطالعات بیش از ۴۰ درصد از گونه‌های حشرات در حال از بین رفتن هستند و یک سوم دیگر نیز در معرض خطر قرار دارند. به گفته کارشناسان سرعت انقراض این گونه‌های جانوری نسبت به پستانداران، پرندگان و خزندگان هشت برابر بیشتر است. همچنین بنا بر بررسی‌های اخیر، زمین در آغاز ششمین انقراض بزرگ قرار دارد و طبق ارزیابی‌های آماری، تعداد قابل توجهی از حیوانات عظیم‌الجثه از بین رفته‌اند و دستیابی سریع‌تر به این آمار به این دلیل است که مطالعه روی این گونه‌های جانوری بزرگ‌تر به مراتب آسان‌تر است. با این حال باید گفت که حشرات نیز از گونه‌های جانوری با تنوع زیاد هستند و وجود این جانوران برای عملکرد مطلوب تمامی اکوسیستم‌ها و تأمین مواد غذایی دیگر گونه‌های جانوری اهمیت دارد. به تازگی مطالعاتی در مورد میزان از بین رفتن گونه‌های حشرات در آلمان و پورتوریکو انجام گرفته اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع، یک بحران جهانی است.

به گزارش روزنامه گاردین، بررسی‌ها نشان می‌دهد کشاورزی تهاجمی به ویژه استفاده از آفت‌کش‌ها عامل اصلی از بین رفتن گونه‌های حشرات است. همچنین توسعه شهرنشینی و تغییرات اقلیمی از فاکتورهای حائز اهمیت در این روند به حساب می‌آیند.

این بررسی با شواهد ما نیز جور در می آید. یادتان است که همین چند سال قبل هر وقت با خودرو مخصوصا در غروب ها به بیرون از شهر می رفتید چقدر حشره به شیشه خودرو می خورد و می چسبید، الآن دیگر از آن حشره ها خبری نیست و یا بسیار کم است. سه عامل را در پاراگرف آخر آورده اند: آفت کش های مصرفی در بخش کشاورزی، توسعه شهرها و تغییرات اقلیمی.

به این سه علت عوامل زیر و خیلی بیشتر از این ها را میتوان اضافه کرد:

-         تخریب خودخواسته جنگل ها، تالاب ها و سایر منابع طبیعی به علل مختلف مانند جاده کشی های بی رویه و بدون توجیه و دخالت های دیگر در طبیعت

-         آلودگی هوا با مصرف غیر عاقلانه سوخت های فسیلی که حتی برای انسان نیز ایجاد خطر کرده است چه برسد به حیوانات و حشرات

-         پسماند های شیمیایی و خطرناک کارخانجات که روز به روز برای خودخواهی ما انسان ها در حال گسترش هستند

-         زباله های بی حساب و کتاب تولید شده توسط ما مخصوصا در جهان سوم و ول کردن آن در جای جای طبیعت که در نگاه اول باعث افزایش حشرات می شود ولی در نگاه دورتر با تغییرات ژنتیکی که توسط مواد شیمیایی موجود در زباله ها در آن ها ایجاد می شود، حتی خطر جانی برای انسان ها ایجاد کرده است.

-         تولید انبوه و دیوانه وار حشره کش های متنوع با سمومی که بعضا دارای عوارض ناشناخته حتی برای انسان ها هستند

در مطالب قبلی همین سایت بارها از ضرر سموم کشاورزی و نیز ضرر از بین بردن اکوسیستم ها گفتم و نوشتم و این مطلب نیز به شکل دیگری آن ضررها را به یک عامل دیگر خطر برای همه طبیعت مخصوصا انسان ها تعمیم می دهد. حشرات که نقش بسیار پررنگی در توازن وتوالد در طبیعت دارند در حال از بین رفتن هستند و خطری دیگر در بیخ گوش ما است. اگر سیب خوراکی ما کمی زدگی داشته باشد و اگر بیخود و بی جهت شهرها را عوض آنکه عمودی افزایش دهیم افقی توسعه ندهیم و مواظب باشیم تا حد نزدیک به صد در صد (نه100%) طبیعت تغییر نکند و ... مطمئن باشید که هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت زندگی بهتری خواهیم داشت آن هم در کنار سایر جانداران و عناصر.

نوشته شده توسط دکتر محمد رضا امینیان جمعه, 26 بهمن 1397 ساعت 22:31

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به مدیریت سایت جهانی بهتر می باشد .

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .