امروز : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 هجری شمسی , 28 شوال 1445 هجری قمری , 8 می 2024 میلادی
**** شعار جهانی بهتر : بندگی خدا ، شاد کردن انسانها ، احترام به طبیعت ****
 
* * * قابل توجه بینندگان عزیز سایت جهانی بهتر : قسمت نظرات سایت راه اندازی شد . مدیریت سایت منتظر نظرات شما در پایان هر مطلب می باشد . ممنون * * * با دنبال کردن مطالب و معرفی سایت به دیگران انگیزه ما را در بهتر کردن امکانات سایت تقویت کنید * * *
 

مدیریت سایت

  previous  
 

دکتر محمد رضا امینیان

 
 

Dr.Aminian@jahanibehtar.com

 

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز181
mod_vvisit_counterدیروز345
mod_vvisit_counterاین ماه3035
mod_vvisit_counterکل بازدید1580698

آی پی شما : 3.145.83.150

مطالب

 

کنترل فشار خون مشاهده در قالب PDF چاپ

فشار خون یکی از علایم مهم حیاتی انسان است که با توجه به سن و جنس، اندازه های مختلفی به عنوان استاندارد طبیعی برای آن تعریف شده است. به صورت ساده و خلاصه، فشار خون مینیموم باید حدود 80 میلیمتر جیوه و فشار خون ماکزیموم باید حدود 120 میلی متر جیوه باشد.

اخیرا وزارت بهداشت برنامه ای را در جریان اجرا قرار داده است که طی آن فشار خون افراد بالای سی سال کشور اندازه گیری شده و آن هایی که فشار خون غیرطبیعی دارند جهت بررسی به مراکز درمانی معرفی می شوند. من ضمن تشکر از وزیر محترم جدید بهداشت که برخلاف وزیر قبلی که تمام بودجه وزارت بهداشت و بودجه های اضافه شده را تحت عنوان طرح تحول عمدتا در درمان صرف کرد، ایشان نگاه پیشگیرانه به مقوله سلامت دارد و این طرح نیز با همین نگاه تصویب و در حال اجرا است، خدمت ایشان عرض می کنم که به عنوان یک کارشناس با تجربه که بیش از 25 سال در همین رابطه فکر کرده، درس خوانده وکار کرده ام، این اقدام خوب است ولی نتیجه مثبت آنچنانی نخواهد داشت و باید هرچه سریعتر کار اصلی یعنی استقرار کامل سیستم ارجاع با محوریت پزشک خانواده را انجام بدهند آن هم، هم در سطح و هم در عمق.

اقدام در سطح یعنی بخش دولتی و بخش خصوصی هم سرپایی و هم بستری بطور کامل درگیر بشوند و هیچ محل مربوط به حوزه بهداشت و درمان خارج از طرح قرار نگیرد و اقدام در عمق یعنی نه فقط بهداشت و درمان بلکه سایر حوزه های وزارت یعنی بخش های پژوهش، آموزش، فرهنگی، دارو وغذا و ... بصورت صد درصد در خدمت این طرح قرار بگیرند. این کار یعنی کارستان تامین، حفظ و ارتقاء سلامت مردم که ماموریت و هدف وزارت بهداشت است و همه حوزه های وزارت بهداشت هر اقدامی که انجام می دهند باید مرتبط با سیستم ارجاع باشد و از آن الهام بگیرد. هر پروژه پژوهشی باید توسط سیستم ارجاع به حوزه پژوهشی معرفی گردد و توسط همان سیستم مرتبا کنترل بشود، هر کوریکولوم آموزشی باید توسط سیستم ارجاع مورد خواست وتایید قرار بگیرد و آنگاه اجرا بشود، هر داروی وارداتی و تولیدی باید توسط سیستم ارجاع معرفی شود و آنگاه تولید یا وارد شود و هر اقدام فرهنگی باید در جهت معرفی و ارتقاء سیستم ارجاع باشد و لاغیر.

این کار با این وسعت است که موثر بوده و سلامت را به مردم ما باز می گرداند و در غیر اینصورت هر اقدام دیگری تاثیر آنچنانی نداشته و طول عمر همراه با سلامت مردم ما که در 50 سال اخیر روز به روز کاهش یافته باز هم کمتر خواهد شد. ما نباید به این مغرور باشیم که امید به زندگی را افزایش داده ایم چراکه این امر عمدتا بخاطر واکسیناسیون بوده و کاهش مرگ و میر کودکان، میانگین طول عمر محاسبه شده در فرمول را افزایش داده است و این از اهمیت بالائی برخوردار نیست زیرا در همین مدت میانگین طول عمر همراه با سلامت و بدون مصرف دارو و پروسیجرهای درمانی، به شدت کاهش یافته و این اتفاق، شیرینی افزایش شاخص امید به زندگی را به تلخی شدید در زندگی مردم تبدیل کرده است. اجرای کامل و جامع سیستم ارجاع با محوریت پزشک خانواده و اقدامات اساسی برای بهبود زندگی در دوران سالمندی، دو کار مهم وزارت بهداشت است که حتی ثانیه ای تاخیر و تعلل در این امر جنایت محسوب شده و وزرای بهداشت قبلی و معاونین شان و سایر تصمیم گیران کشور از بالا تا پایین در این جنایت بزرگ سهیم هستند.

امیدوارم با حضور اولین وزیر سلامت محور (در مقابل وزرای درمان محور قبلی) در راس وزارت بهداشت، ادامه این جنایت متوقف شده و با اجرای برنامه های سلامت محور که در مرکز آن استقرار سیستم ارجاع با محوریت پزشک خانواده است، تامین، حفظ و ارتقاء سلامت مردم برای اولین بار شکل عملی و قابل درک به خود بگیرد و از حد شعار توخالی خارج بشود.

نوشته شده توسط دکتر محمد رضا امینیان جمعه, 31 خرداد 1398 ساعت 11:08

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به مدیریت سایت جهانی بهتر می باشد .

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .