امروز : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 هجری شمسی , 27 شوال 1445 هجری قمری , 7 می 2024 میلادی
**** شعار جهانی بهتر : بندگی خدا ، شاد کردن انسانها ، احترام به طبیعت ****
 
* * * قابل توجه بینندگان عزیز سایت جهانی بهتر : قسمت نظرات سایت راه اندازی شد . مدیریت سایت منتظر نظرات شما در پایان هر مطلب می باشد . ممنون * * * با دنبال کردن مطالب و معرفی سایت به دیگران انگیزه ما را در بهتر کردن امکانات سایت تقویت کنید * * *
 

مدیریت سایت

  previous  
 

دکتر محمد رضا امینیان

 
 

Dr.Aminian@jahanibehtar.com

 

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز66
mod_vvisit_counterدیروز523
mod_vvisit_counterاین ماه2575
mod_vvisit_counterکل بازدید1580238

آی پی شما : 18.227.228.95

مطالب

 

منابع آلاینده هوا مشاهده در قالب PDF چاپ

60 درصد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون توسط منابع متحرک (خودروها و موتورسیکلت ها) تولید و در هوای تنفسی ما وارد می شود. این خبر را در کنار این واقعیت بگذارید که وجود این ذرات باعث ایجاد یا تشدید بیماریهای قلبی و تنفسی مانند آریتمی های قلبی ( بی نظمی ها در ضربان قلب)، سکته قلبی، آسم و برونشیت مزمن و حاد می شود. از طرف دیگر ثابت شده است هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، 8 درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می کند. این واقعیات که بارها و بارها توسط دانشگاهیان در تحقیقات ثابت و بیان شده است هیچ تاثیری در شهروندان ندارد و باز هم استفاده بی رویه و بدون نیاز و توجیه از خودرو همچنان ادامه دارد و بیشتر نیز شده است. ما با دستان خود عمر خود را کوتاه و عمر کوتاه خود را بی کیفیت می کنیم و در این موارد به همه چیز و همه کس اعتراض می کنیم بجز به خودمان. حتما روزی خواهد آمد که انگشت اتهام را اول و بیشتر از همه کس و همه چیز به سمت خودمان خواهیم گرفت ولی این کار را هرچه ممکن است به عقب می اندازیم، عاقلانه و عالمانه اینست که این کار هر چه ممکن است به جلو بیفتد و تصمیم بگیریم:

-         خریدهایمان را با برنامه ریزی و بصورت یک بار در ماه انجام بدهیم (کاهش سفرهای درون شهری)

-         از مراکز خرید بزرگ که همه چیز دارند استفاده کنیم تا در یک سفر درون شهری همه نیازهایمان برطرف شود (کاهش سفرهای درون شهری)

-         برای پرداخت قبوض و سایر کارهای بانکی و اداری، همیشه از خدمات اینترنتی استفاده کنیم (کاهش سفرهای درون شهری)

-         سعی کنیم باک ماشین مان بنزین زیاد نداشته باشد چرا که این خود محرک بزرگی برای استفاده از خودرو است (کاهش سفرهای درون شهری)

-         برای تفریح ماشین سواری نکرده و پیاده روی و دوچرخه سواری را تمرین کنیم (کاهش سفرهای درون شهری)

-         محل کار و محل زندگی را به هر صورت که ممکن است به هم نزدیک کنیم (کاهش سفرهای درون شهری)

-         به فرزندان مان عادت ندهیم که همیشه میتوان به راحتی با ماشین بیرون رفت (کاهش سفرهای درون شهری)

-         از نمی شود و نمی توانیم دست برداریم ( کاهش سفرهای درون و برون شهری)

-         مطالعه نیز می تواند وقت خالی ما را پر کند پس هرچه زودتر و بیشتر آن را شروع کنیم (کاهش سفرهای درون و برون شهری)

-         فکر کنیم که قیمت بنزین مثل خیلی از کشورهای پیشرفته لیتری حدود یک دلار است (کاهش سفرهای درون و برون شهری)

-         برای احوالپرسی بیشتر از تلفن و سایر روشهای موجود و پیشرفته از راه دور استفاده کنیم مگر در موارد بسیار ضروری که دیدن حضوری حتما حتما لازم است (کاهش سفرهای درون و برون شهری)

-         تفریح داخل خانه برای خود ایجاد کنیم تا در هر فرصتی اقدام به سفر نکنیم (کاهش سفرهای برون شهری)

-         کار محول شده خود را آنقدر با کیفیت و کامل انجام دهیم که مقدار وقت ما را پر کند و احساس بی کار بودن فکر ما را هوایی نکند (کاهش سفرهای برون شهری)

-         سفر تکراری به نقاطی که قبلا رفته ایم انجام ندهیم (کاهش سفر برون شهری)

-         آثار باستانی را طوری نگاه و بررسی کنیم که دیگر نیازی به بازدید دوباره نداشته باشد (کاهش سفر برون شهری)

-         .

-         .

-         .

................

در اینجا گزارشی که اطلاعات فوق از آنجا برداشته شده است و البته از این نوع گزارشات بسیار زیاد است را در زیر می آورم:

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات آخرین سیاهه انتشار شهر تهران منابع متحرک بیشترین سهم را در تولید ذرات معلق - مهمترین آلاینده هوا در پاییز و زمستان - دارند. براین اساس سهم منابع متحرک از جمله خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت، اتوبوس، کامیون و.‌.‌. در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ۶۰ درصد - معادل ۶۳۳۸ تن - برآورد شده که در این بین نقش کامیون‌ها نسبت به سایر منابع آلاینده‌ متحرک پررنگ‌تر گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم کامیون‌ها در تولید ذرات معلق حدود ۱۶ درصد و سهم خودروهای شخصی حدود ۱۴ درصد است همچنین موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها به ترتیب حدود ۱۰ و ۶ درصد در آلودگی هوای تهران طی شش ماهه دوم سال موثر هستند.

علاوه بر منابع متحرک، منابع ثابت نیز در آلودگی هوا و تولید ذرات معلق نقش مهمی دارند. برای مثال سهم صنایع و نیروگاه‌های تهران و اطراف آن در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۳۰ درصد گزارش شده است و در کنار این، منابع دیگری از جمله پالایشگاه‌ها و پایانه‌های اتوبوس نیز هر کدام به ترتیب حدود ۴.۴ و ۲.۳ درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، انتشار ذرات معلق در تهران طی سال‌های اخیر حدود ۲۱ درصد افزایش یافته است. این وضعیت یعنی ذراتی در تهران افزایش یافته‌اند که می‌توانند بیماری‌های قلب و ریه را تشدید کنند و باعث اثراتی مانند علایم قلبی و عروقی، آریتمی‌های قلبی، حملات قلبی، علائم تنفسی، حملات آسم و برونشیت شوند.

هرچند که افزایش غلظت ذرات معلق در پاییز و زمستان خطرات خود را دارد و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند اما طی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، آثار سوء ذرات معلق دو چندان شده است، چرا که هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند. با تمام این‌ها از ابتدای مهر ماه تاکنون کیفیت هوا در تهران طی ۱۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. علاوه بر تهران کیفیت هوا در سایر کلان‌شهرهای کشور از جمله اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و اراک نیز وضعیت خوبی از ابتدای مهرماه تاکنون نداشته است.


نوشته شده توسط دکتر محمد رضا امینیان جمعه, 09 آبان 1399 ساعت 19:02

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به مدیریت سایت جهانی بهتر می باشد .

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .